هماندیشی پیشنویس دستورالعمل نحوه صدور موافقتنامه کلی انتشار محتوا
ساترا با هدف تعامل با مردم، به عنوان اولویت پیشرفت در حوزه صنعت صوت و تصویر فراگیر، از شما عزیزان دعوت مىکند با شرکت در هماندیشی «دستورالعمل نحوه صدور موافقتنامه کلی انتشار محتوا در رسانههای صوت و تصویر فراگیر» نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
مقدمه
با عنایت به استقبال عموم مخاطبان از محتواهای تولیدی منتشرشده در رسانههای صوت و تصویر فراگیر و ضرورت نظارت و ساماندهی انتشار محتوا و همچنین تشریح عملکرد ʺکارگروه موافقت کلیʺ در راستای نظاممند کردن صدور موافقتنامه کلی، «دستورالعمل نحوه صدور موافقتنامه کلی انتشار محتوا در رسانههای صوت و تصویر فراگیر» توسط ساترا به شرح ذیل ابلاغ میشود.
بخش اول- تعاریف
ماده۱- در این دستورالعمل، واژگان و عبارات در معانی مشروح زیر به کار میرود:
- ساترا: سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی
- رسانه: دارنده مجوز فعالیت رسانه صوت و تصویر فراگیر از ساترا
- متقاضی: رسانهای که درخواست انتشار برنامه و دریافت موافقتنامه کلی را نزد ساترا ثبت نموده است.
- برنامه: محتوای صوتی و تصویری که عرفاً بدون عملیات کارگردانیشده نمیتواند تولید شود از قبیل سریال، مسابقه، مستند مسابقه (نمایش واقعیت)، گفتگو نمایشی، اجرای روی صحنه.
کارگروه موافقت کلی: کارگروهی است متشکل از اعضای مندرج در ماده ۵ که وظیفه بررسی درخواست متقاضی و صدور موافقتنامه کلی جهت ارجاع به کارگزاری را بر عهده دارد.
- موافقتنامه کلی: اجازهای است که توسط ساترا صادر میشود و به موجب آن متقاضی برای دریافت نشان تایید اثر، مجاز به مراجعه نزد کارگزاری است.
- کارگزاری موقت: شخص حقوقی است که به تشخیص ساترا تا اطلاع ثانوی و تشکیل کارگزاری قطعی وظیفه صدور نشان تایید اثر را دارد.
- نشان تایید اثر: نشانی است که از سوی کارگزاری به منظور تایید برنامه صادر شده و بهمعنای عدم مغایرت آن محتوا با قوانین کشور و مقررات ابلاغی از سوی ساترا است.
- سامانه جامع صدور مجوز: سامانهای است که امکان ثبت آثار، پیگیری، اعلام فرایند و در صورت نیاز تعامل جهت پاسخگویی برخط را فراهم میکند.
بخش دوم-کلیات
ماده۲ – متقاضی، جهت انتشار برنامه در رسانههای صوت و تصویر فراگیر، ملزم به دریافت موافقتنامه کلی از ساترا طی فرایندهای مقرر در این دستورالعمل است.
ماده۳- متقاضی انتشار فیلم کوتاه و سریال ایرانی هنگام تقاضای موافقتنامه کلی ملزم به تسلیم مجوزهای دریافتی تولید است.
ماده۴- دارنده موافقتنامه کلی برای ادامه فرایندهای انتشار برنامه باید به کارگزاری موقت معینشده در موافقتنامه کلی مراجعه و نشان تایید اثر را دریافت کند.
بخش سوم-کارگروه موافقت کلی
ماده۴- وظایف و اختیارات کارگروه موافقت کلی عبارتاند از:
الف- ابلاغ دستورالعملهای اجرایی و کاربرگهای مربوط به درخواست موافقتنامه کلی
ب- بررسی اطلاعات اظهارشده متقاضی در کاربرگ موضوع بند «الف»
پ- اعلام ملاحظات مربوط به انتشار محتوا
ت- اعلام نتیجه بررسی درخواست متقاضی طی ۱۵ روز پس از ثبت
تبصره: درصورتی که بررسیها منتج به موافقت کلی کارگروه نشود، حسب درخواست متقاضی دلایل به ایشان اعلام خواهد شد.
ث- صدور موافقتنامه کلی
ج- رسیدگی به اعتراض نسبت به عدم صدور نشان تایید اثر و تصمیمات کارگزاری
ماده۵- اعضای کارگروه موافقت کلی، متشکل از خبرگان و صاحبنظران دارای سابقاً فعالیت در عرصه تولید، انتشار یا تنظیمگری رسانه، عبارتاند از:
الف- معاون پایش و نظارت ساترا (دبیر جلسه)
ب- معاون تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا یا نماینده تامالاختیار وی
پ- معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا یا نماینده تامالاختیار وی
ت- چهار نفر به انتخاب رئیس ساترا.
ماده۶- جلسات کارگروه موافقت کلی در صورت وجود تقاضا در اسرع وقت تشکیل شده و حداقل هر دو هفته یکبار به دعوت دبیر کارگروه تشکیل میشود.
تبصره- جلسات کارگروه با حضور حداقل ۵ عضو به رسمیت میرسد و در صورت نظر موافق اکثریت مطلق اعضا، موافقتنامه کلی صادر میشود.
ماده۷- اعلام نظر کارگروه موافقت کلی مبنی بر صدور یا عدم صدور موافقتنامه کلی با ذکر دلایل از طریق سامانه جامع صدور مجوز حداکثر ۱۵ روز از تاریخ ثبت تقاضا توسط ساترا انجام میشود.
بخش چهارم- الزامات حاکم بر صدور موافقتنامه کلی
ماده۸- براساس تشخیص کارگروه موافقت کلی، پیامِ محتوا نباید به شکل فاحش ناقض قوانین و مقررات لازمالاجرا باشد.
ماده۹- کلیه اجزای تشکیلدهنده برنامه از قبیل ایده، موضوع و نمانام نباید ناقض حقوق مالکیت فکری سایرین باشد.
ماده۱۰- مدل کسب درآمد محتوا نباید مبتنی بر مدلهای کسب درآمد نامشروع و خلاف قانون همچون قمار و… باشد.
ماده۱۱- اعمالی که موجب اخلال در رقابت میشود از جمله رویههای ضد رقابتی در هزینه تولید، تعرفه پرداختی به عوامل و تعرفهگذاری ممنوع است.
تبصره- احراز ضدرقابتی بودن رویهها توسط کارگروه موافقت کلی به انجام میرسد.
ماده۱۲- هر نوع حامی مالی، تبلیغات برای برنامه و تبلیغات درون برنامه نباید ناقض قوانین و مقررات باشد.
تبصره- استفاده از هر نوع حامی مالی (سرمایهگذار) خارجی در هر مرحله از تولید و انتشار برنامه ممنوع است.
ماده۱۳- تبلیغات برنامه پیش از اخذ نشان تایید اثر ممنوع است.
ماده۱۴- هر نوع تبلیغات غیرمجاز، نادرست، ناقص یا خلاف واقع ممنوع است و تبلیغات نباید موجب گمراهی مخاطب یا تحت تاثیر قرار دادن قضاوت او یا به اشتباه انداختن وی شود.
ماده۱۵- انتشار برنامه از بسترهای فاقد مجوز ممنوع است.
ماده۱۶- فعالیت عوامل اصلی برنامه (تهیهکننده، کارگردان، مجری و …)، که ممنوعیت فعالیتشان توسط نهادهای ذیصلاح نزد ساترا وصول شده باشد، مجاز نیست.
بخش پنجم- سایر موارد
ماده۱۷- مسئولیت رسیدگی به شکایات نسبت به صدور موافقتنامه کلی بر عهده هیئت رسیدگی به شکایات و تخلفات ساترا است.
ماده۱۸- در صورت عدم صدور موافقتنامه کلی، متقاضی میتواند پس از اعمال اصلاحات اعلامی کارگروه موافقت کلی، مجدد درخواست خود را ثبت کند.
ماده۱۹- موافقتنامه کلی صرفاً برای رسانه یا رسانههای تصریحشده در آن بوده و قابل تسری به سایر رسانهها نیست.
ماد۲۰- ساترا بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت کرده و با متخلفان وفق مقررات ابلاغی خود از طریق هیئت رسیدگی به شکایات و تخلفات برخورد خواهد کرد.