دستورالعمل نحوه فعالیت رسانه‌های صوت و تصویر در طرح خیمه‌های رسانه‌ای

دستورالعمل محرم - دستورالعمل نحوه فعالیت رسانه‌های صوت و تصویر در طرح خیمه‌های رسانه‌ای

مقدمه:

با هدف استفاده از ظرفیت رسانه‌های صوت و تصویر جهت بهره‌مندی آحاد جامعه از برکات عزاداری‌های ایام محرم و کاهش اجتماعات واقعی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، سازمان تنظیم مقررات رسانه­های صوت و تصویر (ساترا) با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت فضای مجازی سازمان صدا ­و ­سیما طرح خیمه‌های رسانه‌ای را تدوین کرده است که متقاضیان ارائه خدمات با رعایت این دستورالعمل می‌توانند نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام و خدمات مورد نظر را به کاربران ارائه کنند.

بخش اول- تعاریف:

۱-در این دستورالعمل، واژگان و عبارات در معانی مشروح زیر به کار می­رود:

۱-۱ساترا: سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر

۱-۲خدمت پخش برخط: خدمتی که صوت و تصویر فراگیر را همزمان با وقوع آن یا در صورت تأخیر از وقوع، پیش از اتمام آن منتشر نماید.

۱-۳ کاربر: شخص حقیقی یا حقوقی که صوت و تصویر را برای انتشار در «رسانه» بارگذاری کند.

۱-۴ سامانه شاهد: سامانه‌ای که توسط رسانه ایجاد شده و محتوای انتشاریافته به همراه کلیه داده‌های‌ همراه از قبیل گفتگوی کاربران، تعداد کاربران، تعداد بازدید‌ها، ساعت و تاریخ انتشار در آن ذخیره خواهد شد.

۱-۵ خط ارتباطی ویژه: مسیر ارتباطی بین ساترا و سازمان تبلیغات اسلامی با رسانه است و مسیر ارتباطی بین رسانه با هیئت که برای مواقع اضطراری و انتقال فوری دستورالعمل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱-۶شماره ثبت مجوز برگزاری مراسم محرم ۹۹: شماره ثبتی است که هیئت ­ها از طریق سامانه https://beyragh.mobi/  سازمان تبلیغات اسلامی دریافت می‌­کنند.

بخش دوم- شرایط تقاضای مجوز:

۲- رسانه‌ متقاضی می­بایست درخواست خود را مبتنی بر اخذ مجوز پخش برخط هیئت مذهبی، از طریق تکمیل فرم در سامانهhttp://license.satra.ir/rb  به ساترا اعلام نماید.

۳- رسانه ملزم به تأمین موارد ذیل و ارائه آن به ساتراست:

  • ایجاد خط ارتباطی ویژه
  • ایجاد سامانه شاهد و تحویل دسترسی ساترا و سازمان تبلیغات اسلامی به آن سامانه
  • ایجاد سامانه گزارش‌دهی تخلفات مرتبط و تحویل دسترسی ساترا به آن سامانه

تبصره: رسانه ­های ماده ۱۲مشمول این ماده نیستند.

بخش سوم- شرایط عمومی:

۴- رسانه فقط مجاز به پوشش و پخش هیئت­های دارای شماره ثبت «مجوز برگزاری مراسم محرم ۹۹» است.

۵- رسانه برای پخش برخط هیئت مذهبی ملزم به ایجاد سامانه تأخیر زمانی به میزان ۱۵ دقیقه است.

۶- پخش برخط مراسم­ هیئت ‌های مذهبی با رعایت الزامات ذیل مجاز است و در صورت عدم رعایت این الزامات رسانه ملزم به قطع پخش برخط هیئت است:

۶-۱ رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا ویژه محرم در تصاویر منتشرشده هیئت‌های مذهبی الزامی است.

۶-۲ برنامه منتشرشده باید در چارچوب عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین ‌علیه‌السلام باشد و انتشار هرگونه محتوای غیرمرتبط یا سیاسی و مسائل حساسیت‌زا ممنوع است.

۶-۳ انتشار هرگونه محتوای حاوی مضامین سخیف، توهین‌آمیز، تفرقه‌انگیز و دارای ابهام ممنوع است.

۶-۴ پخش مراسمی که در آن بزرگان مذاهب اسلامی مورد اهانت قرار می ­گیرند، ممنوع است.

۶-۵ انتشار آلات موسیقی و پخش ترانه در مراسم‌های عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین ‌علیه‌السلام مجاز نیست.

۶-۶ ضوابط تصویرسازی برای پخش برخط هیئت مذهبی باید منطبق با شئونات اسلامی باشد.

۶-۷ نمایش صحنه‌ها، تصاویر و نمادهای نامناسب، افراد یا چهره‌هایی که دارای پوشش، آرایش و ظاهر نامناسب هستند، ممنوع است. در صورت ضرورت نمایش جمعیت یا حاضرین، تصاویر به صورت نماهای باز پوشش داده شود.

۶-۸ رسانه نباید نسبت به پوشش دسته­ های عزاداری جمعی با حضور تماشاگر یا مشارکت‌کنندگان اقدام نماید.

۶-۹ انتشار مراسم قمه‌زنی، خودزنی و مراسم‌هایی از این قبیل مجاز نیست.

۶-۱۰ پخش سینه‌زنی که در آن افراد برهنه شده باشند، ممنوع است.

۷- رسانه ملزم به رعایت ضوابط و الزامات اعلامی سازمان تبلیغات اسلامی است.

۸- رسانه نباید نسبت به پخش و پوشش مراسم بدون رعایت پروتکل‌­های بهداشتی مصوب ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اقدام نماید.

۹- پخش برخط در زمانی که هیئت برنامه عزاداری دارد مجاز است و در سایر اوقات، انتشار تصاویر دوربین ثابت از هیئت مجاز نیست.

۱۰- جمع‌آوری نذورات توسط رسانه ممنوع است.

۱۱- رسانه نباید بابت ارائه خدمات طرح خیمه ‌های رسانه­ای مبالغی را با هر شیوه از کاربران دریافت نماید و کاربر صرفاً از طریق ثبت‌­نام در سرویس باید بتواند از خدمات استفاده نماید.

۱۲- رسانه می‌تواند در صورت تمایل به پخش محتوای هیئت‌های مذهبی که توسط سایر رسانه­‌ها پخش می‌­شود، تقاضای دریافت استریم محتوا را به ساترا اعلام نماید.

بخش چهارم- سرویس پخش خطی محتوای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران:

۱۳- رسانه درصورت نیاز به استفاده از محتواهای هیئت­‌ها که توسط سازمان صدا و سیما تهیه شده است می ­تواند از طریق ساترا تقاضای خود را اعلام کند.

تبصره – بهره­‌مندی از این سیگنال در مدت اجرای طرح خیمه‌های رسانه‌ای رایگان است.

بخش پنجم- رسانه‌های کاربرمحور:

۱۴- رسانه موظف است این خدمات را به حساب­های کاربری پرریسک به ویژه حساب‌های کاربری دارای سابقه توهین و تفرقه‌افکنی ارائه ندهد.

بخش ششم- تبلیغات:

۱۵- تبلیغات صرفاً متناسب با موضوع ماه محرم مجاز به انتشار است.

۱۶- پخش تبلیغات به هر نحو طی پخش برنامه هیئات ممنوع است.

۱۷- چنانچه رسانه‌ها اقدام به درج تبلیغ خلاف شئون یا تبلیغات بیش از حد متعارف در محتوای نهایی نماید، با تشخیص ساترا ابتدا تذکر داده می‌شود و در صورت تکرار، به علت مخدوش نمودن فرآیند استفاده کاربران از خدمات ‌رسانه متخلف، درخواست رسانه در رویداد بعدی ساترا بررسی نخواهد شد.

۱۸-هر نوع تبلیغات برای معرفی هیئت­ها که اطلاعات نادرست، ناقص یا خلاف واقع را به مخاطب ارائه کند و موجب گمراهی مخاطب یا تحت تأثیر قرار دادن قضاوت او یا به اشتباه انداختن وی شود، ممنوع است.

بخش هفتم- سایر موارد:

۱۹- به منظور استفاده از امتیاز پهنای باند ­مصرفی رایگان در طرح خیمه‌های رسانه­ای، مسئول فنی و اجرایی رسانه می ­بایست آی‌پی آدرس­‌های مرتبط با ارائه این خدمات را به ساترا اعلام نماید.

۲۰- رسانه موظف به ارائه گزارش‌های مرتبط با طرح خیمه‌های رسانه­‌ای در سرویس خود خواهد بود.

تبصره: نوع و قالب گزارش‌های مذکور توسط ساترا تعیین خواهد شد.

۲۱- اپراتورهای تلویزیون تعاملی علاوه بر دستورالعمل حاضر، ملزم به رعایت الزامات قرارداد تلویزیون تعاملی با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دریافت تاییدیه­‌های مربوطه از آن سازمان خواهند بود.

۲۲- ساترا بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت کرده و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

۲۳- رسانه متقاضی موظف است تعهدنامه رسمی را طبق قالب اعلام‌شده توسط ساترا تهیه نموده و به امضای مدیر و مالک رسانه برساند.

۲۴- مدت مجوز موضوع این دستورالعمل از تاریخ صدور لغایت ۲۶ مهرماه ۱۳۹۹ خواهد بود.

برای دریافت فایل دستورالعمل نحوه فعالیت رسانه‌های صوت و تصویر در طرح خیمه‌های رسانه‌ای اینجا کلیک کنید.