ورود به فرابورس

یکی از مأموریت‌های اصلی ساترا به عنوان تنظیم‌گر حوزه رسانه‌های برخط کشور، تقویت و ارتقای جایگاه صنعت رسانه‌اى صوتى و تصویرى جمهورى اسلامى ایران در رقابت‌هاى سنگین جهانى است.

علی‌رغم تلاش‌های بسیار، صنعت رسانه‌ای کشور در رقابت‌های جهانی دارای جایگاه شایسته خود نیست و در حال حاضر به رغم فیلترینگ و حمایت‌های حاکمیتی همچنان رسانه‌های غیرمجاز سهم قابل توجهی از بازار داخلی را به خود اختصاص داده‌اند.

هرچند صنعت رسانه‌ای کشور از دیرباز با حمایت‌های حاکمیتی یا جناحی توسعه یافته است و این سابقه باعث شده بازار سرمایه تمایل چندانی برای ورود به این صنعت نداشته باشد، اما با توسعه رسانه‌های برخط، سرمایه‌گذاران خصوصی و شبه‌خصوصی نیز متوجه سود سرشار این صنعت شده‌اند اما همچنان مسیر ورود سرمایه به این صنعت پرپیچ و خم و خطرپذیر است.

از طرفی ورود به بازار سرمایه برای شرکت‌های این صنعت نیز دشواری خاص خود را دارد؛ به طوری که هیچ‌یک از شرکت‌های مطرح این حوزه تا به حال اقدامی به منظور ورود به بازار سرمایه (بورس) نداشته است.

ساترا به عنوان نهاد تنظیم‌گر صنعت رسانه‌ای می‌تواند با طراحی سازوکارهای اجرایی و استفاده از ظرفیت فرابورس، مسیر ورود شرکت‌های رسانه‌ای به بازار سرمایه را تسهیل کند. نقدشوندگی بالا، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به دلیل ارتقای شفافیت، برخورداری از مالیات نقل‌و‌انتقال به میزان ۰.۵‌درصد ارزش معامله در مقایسه با ۴درصد ارزش اسمی در خارج از بورس، نظارت بر فعالیت شرکت‌ها و پاسخگویی بیشتر مدیران شرکت و… از جمله مزایایی است که با پذیرش شرکت‌ها در فرابورس نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود.