هم‌اندیشی‌ «مقررات‌ بحران»

  • ساترا با هدف تعامل با مردم، به عنوان اولويت پيشرفت در حوزه صنعت صوت و تصوير فراگير، از شما عزيزان دعوت مى‌کند با شرکت در هم‌اندیشی «مقررات انتشار صوت و تصویر فراگیر در زمان بحران» نظرات خود را با ما به اشتراك بگذاريد.
  • مقدمه
  • در زمان بحران، رسانه نقش موثری در شکل‌دهی به افکار عمومی داشته و می‌تواند در اطلاع‌رسانی و بیان ضروریات در هنگام بحران به خوبی ایفای نقش نماید. همچنین برخی اصول و ملاحظات فعالیت صوت و تصویر فراگیر، در زمان بحران از اهمیت مضاعفی برخوردار می‌شود. در همین راستا، به منظور ساماندهی یکپارچه رسانه‌ها در زمان بحران به منظور وقوع کمترین آسیب به منافع عمومی و اثربخشی نظام حکمرانی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، در اجرای مقررات عمومی انتشار صوت و تصویر فراگیر، «مقررات انتشار صوت و تصویر فراگیر در زمان بحران» به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:
  • ماده 1-اصطلاحات مندرج در این مقررات در معانی مشروح زیر به کار می‌رود:
  • پیشامدی است که به صورت فزاینده رخ می‌دهد (یا انتظار رخ‌دادن آن می‌رود) و به وضعیتی خطرناک و ناپایدار برای اشخاص، گروه‌ها یا کل جامعه منجر می‌شود. بحران مشتمل بر بحران طبیعی و بحران غیرطبیعی یا انسان‌ساخت است.
  • محدوده‌ای از زندگی هر شخص است که نباید بدون رضایت و اذن در آن وارد شد، از جمله محل سکونت، اماکن و اشیاء خصوصی، وسایل نقلیه شخصی، صوت، تصویر، داده¬ها و اطلاعات شخصی افراد.
  • بخش اول) پرهیز از انتشار اطلاعات و محتوای خلاف واقع
  • رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر موظف‌اند انواع خبر، تحلیل، مصاحبه، گزارش و نظرسنجی با محوریت گمانه‌زنی، پیش‌گویی، خیال‌پردازی یا نظایر آن را، پس از استعلام صحت آن از نهادهای ذی‌ربط و راستی‌آزمایی منتشر کنند. تبصره ۱: ذکر دقیق و شفاف منبع هرگونه مطلب در کنار اهتمام بر ارائه اطلاعات مستند، جزئی، کامل و در صورت امکان مقایسه شده الزامی است.
  • رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر موظف‌اند در زمان بحران در تمامی ساعات شبانه‌روز به صورت فوق‌العاده بر محتوای بارگذاری شده توسط کاربران راجع به موارد مربوط به بحران در بدو انتشار نظارت مؤثر نموده و به حذف محتوای ناقض این مقررات اقدام نمایند. تبصره ۱: ذکر دقیق و شفاف منبع هرگونه مطلب در کنار اهتمام بر ارائه اطلاعات مستند، جزئی، کامل و در صورت امکان مقایسه شده الزامی است.
  • رسانه موظف به شناسایی ربات‌ها و حساب‌های جعلی منتشر کننده محتوای خلاف واقع است و به محض شناسایی باید آن‌ها را مسدود نماید. تبصره ۱: ذکر دقیق و شفاف منبع هرگونه مطلب در کنار اهتمام بر ارائه اطلاعات مستند، جزئی، کامل و در صورت امکان مقایسه شده الزامی است.
  • رسانه موظف است گزینه «محتوای خلاف واقع» را در فهرست تخلفات مندرج در سامانه گزارش‌دهی تخلفات توسط کاربران قرار داده و در زمان بحران، به گزارش تخلفات مرتبط با این گزینه با فوریت رسیدگی کرده و نتایج را به ساترا گزارش کند.
  • هر گونه گمانه‌زنی در خصوص اسامی یا مشخصات اشخاص آسیب‌دیده یا قربانیان بحران، پیش از اعلام مراجع رسمی و معتبر ممنوع است.
  • بخش دوم) ملاحظات حریم خصوصی
  • کلیه رسانه‌ها در تهیه، انتشار، پخش و بازنشر محتواهای صوتی-تصویری مرتبط با بحران، موظف به صیانت از حریم خصوصی افراد و محترم شمردن حق تصویربرداری و ضبط صدای اشخاص حقیقی هستند. تبصره ۱: هرگونه پوشش رسانه‌ای از قبیل نمایش تصاویر و فیلم‌های حاوی نماهای بسته از چهره یا زندگی آسیب‌دیدگان بحران و نمایش اجساد، ممنوع است. تبصره ۲: همواره حق عدم پذیرش خبرنگاران و اصحاب رسانه برای اشخاص محفوظ است.
  • قربانیان تا زمان پخش، حق درخواست حذف صدا یا تصویر خود از تصاویر ضبط شده را از رسانه‌ها دارند و این درخواست باید به طور جدی مورد بررسی و اعمال قرار گیرد. تبصره ۱: هرگونه پوشش رسانه‌ای از قبیل نمایش تصاویر و فیلم‌های حاوی نماهای بسته از چهره یا زندگی آسیب‌دیدگان بحران و نمایش اجساد، ممنوع است. تبصره ۲: همواره حق عدم پذیرش خبرنگاران و اصحاب رسانه برای اشخاص محفوظ است.
  • در صورتی که اسامی و مشخصات اشخاص آسیب‌دیده یا قربانیان بحران توسط نهادهای ذیربط منتشر نشده باشد، انتشار آن در رسانه بدون دریافت اذن یا اجازه از اشخاص یا بازماندگان ایشان ممنوع است.
  • بخش سوم) آگاه‌سازی و تفکیک محتوا
  • رسانه های صوت و تصویر فراگیر در زمان بحران به جهت پرهیز از برانگیختن حساسیت‌های اجتماعی و سردرگمی احتمالی مخاطب، موظف‌اند انواع برنامه‌ها و اخبار مرتبط با بحران جاری را از سایر محتواهای انتشاریافته در رسانه متمایز کنند و این تمایز باید به سهولت برای مخاطبین قابل تشخیص باشد.
  • رسانه ملزم به رعایت قواعد رده‌بندی سنی و درج هشدار برای محتوای حاوی تصاویر دلخراش، پیش از پخش آن است.
  • بخش چهارم) تبلیغات سیاسی
  • برنامه‌هایی که ساختار روایی، تحلیلی، مستند و نظایر آن را دارند تا زمان اعلام رسمی علل و ریشه‌های بروز بحران (گزارش رسمی ستاد بحران یا سایر نهادهای مسئول در بحران موردنظر) نباید به پیش‌داوری، بازسازی واقعه یا ترسیم هر خط روایی که منجر به مقصر جلوه-کردن فرد یا گروهی از افراد شود بپردازند.
  • رسانه‌هایی که امکان انتشار محتوا را توسط کاربران خود فراهم کرده‌اند باید مراقبت کنند تا محتواهای با محوریت رمزگشایی یا افشاگری مظنونین وقوع حادثه پیش از مشخص شدن نظر نهادهای ذی‌ربط، به هیچ وجه فراگیر نشوند.
  • ساترا بر حسن اجرای این مقررات نظارت کرده و برابر «مقررات رسیدگی به تخلفات و حل و فصل اختلافات» با متخلفان برخورد می‌کند.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .