هم‌اندیشی بررسی حقوقی–اقتصادی دخالت در قیمت‌گذاری خدمات رسانه‌ها

تعیین جایگاه و نوع ارتباط نهاد تنظیم­‌گر با بخش عمومی و خصوصی در نظام‌های اقتصادی به نحوی که تعادل معقول بین منافع عمومی و حفظ استقلال بازار حفظ شود، به مثابه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حکمرانی همواره مورد بحث و تبادل نظر بین حاکمیت و فعالان بازار بوده است.

واضح است به طور کلی تصمیم نهاد تنظیم‌گر در نحوه مواجهه با اجرای سیاست‌های کنترلی قیمت می‌تواند در توسعه و رشد بازار یا به هم خوردن تعادل و عدم رقابتی کردن آن بسیار تعیین‌کننده باشد و همچنین دخالت نکردن دولت در قیمت‌گذاری با توجه به شرایط قیمت کالاها و خدمات در مقاطع مختلف هم می‌تواند آثار زیان‌بار داشته باشد و چه بسا به نارضایتی عمومی نیز بینجامد.

همانطور که می‌دانیم طی یک سال اخیر و مشخصا از اواخر سال گذشته دو پلتفرم فیلیمو و نماوا، که سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار دارند، اقدام به افزایش چندباره حق اشتراک کاربران کردند به طوری که این میزان افزایش در مدت کوتاهی به بیش از صد درصد رسیده و موجب نارضایتی عمومی و ارسال شکایات متعددی از مشترکین و سایر فعالان بازار به ساترا شده است.

معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا به عنوان نهاد تخصصی، باید ضمن حمایت از فعالیت بخش خصوصی و رسانه‌ها اقدامات و مقررات خود را با رویکرد رشد صنعت، افزایش توان تولید و نشر محتوا ابلاغ کند. بدون تردید باید از منافع عمومی و مصرف‌کنندگان محتوا نیز نهایت پشتیبانی لازم را به عمل آورد و همچنین پاسخی معقول به افکار عمومی در جهت حفظ پایداری و تعادل بازار ارائه کرد.

از این رو ساترا در نظر دارد از طریق نظرخواهی عمومی در موضوع دخالت یا عدم دخالت در قیمت‌گذاری خدمات، از ظرفیت ارزشمند کارشناسان و بهره‌گیری از خرد جمعی استفاده کند و پس از دریافت نظرات کارشناسان صنعت، خبرگان بازار، علاقه‌مندان حوزه اقتصاد رسانه و مدیران رسانه‌ها بر اساس قوانین و مقررات موجود در خصوص تعیین نحوه برخورد صحیح با این مطالبه و طراحی مداخله مناسب اقدام کند.