نقش‌آفرینی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در رشد تولیدات تلویزیونی

در دومین جلسه شورای مشورتی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با حضور مسئولان ساترا و نمایندگان رسانه‌ها در خصوص زمینه‌سازی ساترا برای نقش‌آفرینی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در رشد تولیدات تلویزیونی (به غیر از فیلم و سریال و محتوای سیاسی) گفتگو و تبادل نظر شد.

با شیوع کرونا، تقاضای مصرف محتوا در فضای مجازی افزایش یافته، در حالی که تولید محتوای داخلی نسبت به تقاضا فاصله زیادی دارد. برای پاسخگویی به این تقاضا باید به سمت تولید محتوای داخلی رفت. از آنجا که تولید محتوای تلویزیونی برخلاف فیلم و سریال، نیازمند سرمایه گذاری و صرف هزینه کمتری است، ساترا در تلاش است زمینه‌ای برای نقش‌آفرینی رسانه‌ها و تولیدکنندگان محتوا در تولیدات تلویزیونی فراهم کند.
ساترا هدف از این اقدام را جذب بیشتر کاربران به سمت سرویس‌های داخلی عنوان کرد.دغدغه اصلی از این اقدام، تسهیل و نظام‌مند شدن واگذاری ژانرهای تلویزیونی به نهادهایی جز صدا و سیما و تغییر در فضای تولید و مصرف محتوا در کشور است که در این مسیر وظیفه ساترا زمینه‌سازی و هماهنگی لازم برای تحقق این امر است .

به گفته سید محمدصادق امامیان، رئیس ساترا، در حال حاضر سهم محتوای داخلی از مصرف ترافیک بسیار پایین است . در سندهای توسعه شبکه ملی اطلاعات، هدف‌گذاری شده که ۴۰ درصد مصرف محتوای فضای مجازی تولید داخل باشد. بنابراین ضرورت دارد در بحث تولید محتوای داخلی اقداماتی صورت گیرد و این یک تکلیف ملی است. عملکرد پلتفرم‌های ایرانی باید رشد قابل توجهی داشته باشند و از تسهیلات مالی و معنوی برخوردار شوند. یکی از این تسهیلات، مدل رتبه‌بندی صدور مجوز ساتراست؛ یعنی هر سرویسی که فرم و محتوای خود را بروز و ترافیک بیشتری را جذب کند از امتیاز و تسهیلات بالاتری بهره‌مند می‌شود.

IMG 0867 300x200 - نقش‌آفرینی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در رشد تولیدات تلویزیونی
در این جلسه همچنین در خصوص سازوکارهای ساترا در زمینه نقش‌آفرینی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در رشد تولیدات تلویزیونی توضیحاتی ارائه شد.برای کنترل تولید محتواهای تلویزیونی (نظیر برنامه های ترکیبی که اجزای مختلفی دارند یا تلنت شوها و تاک شوها) ساترا سازوکارهایی را در دو مرحله تعریف کرده است:

در مرحله نخست، برنامه هایی که تولید آنها نیازمند برنامه ریزی قبلی و طراحی سناریو و هماهنگی عوامل تولید است باید یک ماه پیش از تولید، تقاضای تولید محتوا را ثبت کنند. تقاضای تولید در شورایی از منظرهای مختلفی (نظیر ویژگی های محتوا، مدل درآمدی، مالکیت معنوی پلتفرم های انتشار محتوا و…) مورد بررسی قرا گرفته و در صورت تأیید، موافقت کلی با تولید محتوا صادر می شود.
در مرحله دوم، پس از تولید محتوا و پیش از انتشار در رسانه ها، آورنده محتوا فرم تقاضای انتشار محتوا را تکمیل و به ساترا تحویل می دهد. ساترا تقاضای بررسی محتوا را به یکی از کارگزاران محتوایی ارجاع داده و پس از بررسی، پروانه انتشار محتوا صادر خواهد شد .

به گفته امامیان، ساترا می‌تواند به برخی از محتواها ورود کند اما فضای تعامل با صاحبان رسانه را در پیش گرفته است.به همین منظور تشکیل کارگزاری های محتوایی در دستور کار ساترا قرار دارد که بر اساس آن، شرکت های صاحب صلاحیت می توانند با بررسی محتوای تولید شده توسط تهیه کنندگان به آنها تأییدیه محتوا دهند که رسانه و تولید کننده را از ریسک ناشی از برخورد دستگاه های قضایی مصون نگه می دارد.
در ادامه، نمایندگان رسانه های حاضر به بیان دیدگاه و نحوه تعامل خود در این زمینه با ساترا پرداختند.

در این جلسه همچنین سرپرست اداره کل صدور مجوز و امور رسانه های ساترا از رونمایی سامانه اقدام فوری (ساف) در آینده نزدیک خبر داد که بر اساس آن، تخلفات رسانه ها با قید اقدام فوری، حل، مرتفع و یا پیگیری می شود که می تواند به کاهش آسیب های فضای مجازی کمک شایانی کند.

IMG 0866 300x200 - نقش‌آفرینی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در رشد تولیدات تلویزیونی