مقررات تبلیغات سیاسی

در راستای جلوگیری از فریب افکار عمومی و انتشار محتوای جعلی و ایجاد امکان انتخاب آزادانه بدون سوگیری، شفافیت، فضای رقابت انتخاباتی سالم و ایجاد امکان بهره‌مندی تمامی نامزدهای انتخابات از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برای تبلیغات سیاسی با توجه به اثرگذاری بی‌­بدیل این رسانه‌ها در انتخابات و رخدادهای سیاسی و اجتماعی کشور، «مقررات تبلیغات سیاسی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌­شود:

۱- در این مقررات، واژگان و عبارات در معانی مشروح در زیر به کار می‌رود:
ساترا: «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» وابسته به «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران»؛
رسانه صوت و تصویر فراگیر: مجموعه متشکل از سامانه‌های سخت افزاری و نرم افزاریِ «انتشار» صوت و تصویر و شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی دست اندرکارِ «انتشار» که تحت نام یا حسب مورد نشان مشخصی «صوت و تصویر فراگیر» در فضای مجازی «انتشار» دهد، که در این مقررات به اختصار «رسانه» نامیده می‌شود؛
۲- کلیه فعالیت‌های مرتبط با تبلیغات سیاسی در حوزه صوت و تصویر فراگیر مشمول این مقررات می‌شوند.
تبصره- تبلیغات سیاسی مجموعه فعالیت‌هایی است که تمرکز اصلی آن جهت دهی ایده‌ها، نگرش‌ها و دغدغه‌ها در مسائل عمومی به نفع یا علیه یک فرد، گروه، حزب، جریان و جبهه سیاسی است که در جریان کمپین‌های سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی انجام می‌شود.
۳- کلیه تبلیغات سیاسی در فضای مجازی باید از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و قوانین انتخاباتی کشور و مقررات ساترا پیروی کنند.
۴- رسانه ملزم است «نشان تبلیغات سیاسی» را در ابتدای عنوان محتوایی که حاوی تبلیغات سیاسی است، به نحوی که ابعاد نشان از ابعاد متن عنوانِ محتوا کوچک‌تر نباشد، درج کند.
تبصره: «نشان تبلیغات سیاسی» ابلاغ شده از سوی ساترا برای تمایز محتوای مشمول این مقررات از سایر محتواهای انتشار یافته در رسانه است.
۵- رسانه موظف است در صورت تقاضای رسمی نامزدهای انتخابات و پس از احراز هویت نامزد و نیز معرفی رابط انتشار محتوا از سوی وی، صفحه رسمی به نام نامزد و با درج نشان «صفحه رسمی» ایجاد کند. مسئولیت انتشار محتوا در صفحه رسمی نامزدهای انتخابات، بر عهده ایشان است.
۶- رسانه موظف است در بخش سامانه گزارش‌دهی تخلفات محتوا، موضوع تبلیغات سیاسی را در گزینه‌های خود نیز قرار دهد.
۷- رسانه موظف است به گزارش تخلفات تبلیغات سیاسی که وفق این مقررات در صلاحیت رسانه قرار دارد، با فوریت رسیدگی کرده و نتایج را به ساترا گزارش کند.
۸- رسانه موظف است محتوای تبلیغات سیاسی را حداقل تا سه‌ماه پس از انتخابات ذخیره و نگهداری کنند و گزارش عملکرد خود را به ساترا ارائه دهند.
۹- رسانه موظف است به محض شناسایی ربات‌های منتشرکننده محتوای جعلی، آن‌ها را مسدود کند.
۱۰- اعلام نتایج انتخابات پیش از اعلام نتایج آراء از مراجع رسمی، ممنوع است.
۱۱- پخش زنده تبلیغات سیاسی باید وفق مقررات پخش زنده ساترا انتشار یابد.
۱۲- محتوای تبلیغات سیاسی انتشاریافته در رسانه‌ها باید واجد شرایط زیر باشد:
– بیان هرگونه خبر، ادعا، بیان مطالب و نقل قول از افراد و چهره‌های سیاسی در قالب صوت و تصویر فراگیر، باید مستند به ذکر نام منبع و همراه با مدارک مربوطه باشد.
– بازنمایی محتوای تمسخرآمیز و تخریب‌کننده خارج از چهارچوب نقد، پیرامون سیاست‌های کلی نظام، همچنین بازنمایی تصویری مخدوش از جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.
– انتشار محتوای تحریف شده نظیر تقطیع سخنرانی‌ها علیه فرد، حزب و جناح خاصی ممنوع است.
– توهین، تمسخر و هجو زبان، فرهنگ و هویت اقوام و اقلیت‌های دینی و قومی ممنوع است.

هم اندیشی در مورد مقررات سیاسی

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در مورد مقررات فوق ارائه نمایید