دستورالعمل مسابقات برخط

How to win online competitions 1 1 - دستورالعمل مسابقات برخط

با عنایت به اهمیت ساماندهی و شفافیت برگزاری انواع مسابقات برخط و برمبنای فتاوا و استفتائات مرتبط، «مقررات مسابقات برخط در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» مشتمل بر شرایط، ضوابط و نحوه فعالیت ضابطه‌مند تولیدکننده، ارائه‌کننده و سایر عوامل پخش یا تبلیغ آن در تمامی رسانه‌ها، به شرح ذیل به منظور اجرا ابلاغ می‌شود:

 

بخش اول- تعاریف

ماده ۱-    در این مقررات، واژگان و عبارات در معانی مشروح زیر به کار می‌رود:

۱-۱-        ساترا: سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی.

۱-۲-        مسابقه برخط: هرگونه مسابقه با دسترسی عمومی از طریق رسانه مجاز با اهداف تجاری، تبلیغاتی و یا فرهنگی به نحوی که مشترکان به‌صورت برخط امکان شرکت در آن را داشته باشند.

۱-۳-        رسانه: ارائه دهنده صوت و تصویر فراگیر را رسانه می‌گویند.

۱-۴-        رسانه مُجاز: رسانه‌ای که موفق به اخذ مجوز «مسابقات بر خط» از ساترا شده است.

۱-۵-        کاربرگ: فرمی که در آن مشخصات تراکنش مالی و مجری توسط متقاضی، اعلام می‌گردد.

۱-۶-        مشترک: شخصی که از طرق مختلف نظیر دستگاه‌های هوشمند، به خدمات رسانه دسترسی پیدا و در مسابقات برخط شرکت می‌کند.

۱-۷-        کاربر: شخصی که بدون شرکت در مسابقات برخط، از طرق مختلف از جمله انواع دستگاه‌های هوشمند یا برنامه‌های صوتی و تصویری، مسابقه برخط را تماشا می‌کند.

۱-۸-        تراکنش مالی: هرگونه ارتباط و توافق مالی بین مشترک و ارائه‌دهنده مسابقات برخط از قبیل پرداخت حق عضویت و ورودی، خرید کارافزار(App)  و دریافت جوایز نقدی است.

۱-۹-        سامانه شاهد: سامانه‌ای که توسط رسانه مجاز ایجاد شده و محتوای انتشار یافته به همراه کلیه داده‌های‌ همراه از قبیل پاسخ کاربران به سوالات، گفتگوی کاربران، تعداد مشترکان، تعداد بازدید‌ها، ساعت، تاریخ انتشار، سوالات و پاسخ به کاربران و اطلاعات هویتی مشترکان در آن ذخیره خواهد شد.

۱-۱۰-     کارگروه مسابقات برخط: کارگروهی متشکل از متخصصین منتخب ساترا که با صلاحیت‌های مشخص نسبت به موضوعات ارجاع شده تصمیم‌گیری می‌کنند.

۱-۱۱-     حامی مالی: هر شخص حقیقی یا حقوقی که تأمین تمام یا بخشی از منابع مالی تولید، برگزاری و یا تامین جوایز را بر عهده دارد.

۱-۱۲-     سامانه پاسخگویی: سامانه‌ای برای فراهم نمودن راه ارتباطی سریع و در دسترس برای عموم کاربران که قابلیت پاسخگویی فعال از جانب رسانه در ساعات اداری و ساعات برگزاری مسابقات را داشته باشد.

۱-۱۳-     سامانه گزارش‌دهی تخلفات: سامانه‌ای برای فراهم نمودن گزارش تخلفات نسبت به موضوعات تعیین شده.

۱-۱۴-     خط ارتباطی ویژه: مسیر ارتباطی بین ساترا و رسانه است که در مواقع اضطراری و برای انتقال فوری دستورالعمل‌ها به رسانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بخش دوم ـ شرایط تقاضای مجوز مسابقات برخط

ماده ۲-    رسانه متقاضی مجوز مسابقات برخط، همراه با تقاضای مجوز ملزم به ارسال اطلاعات مرتبط با «شرایط استفاده» رسانه و معرفی نماینده خود برای ارتباط با ساترا در اجرای این مقررات است.

ماده ۳-    رسانه متقاضی ارائه مسابقات برخط درصورت تراکنش مالی و یا حضور مجری، موظف است درخواست مجوز مسابقات برخط خود را به همراه کاربرگ تشریح مسابقه به اداره کل صدور مجوز ساترا ارسال کند.

تبصره- مسابقات دارای مجری باید حداقل ۴۸ ساعت پیش از برگزاری، کاربرگ جدول پخش را برای ساترا ارسال کنند.

ماده ۴-    رسانه متقاضی ارائه مسابقات بر خط، باید موارد زیر را تأمین و به ساترا ارائه نموده و گواهی تایید موارد را به ساترا تحویل دهد:

۴-۱-        ایجاد خط ارتباطی ویژه برای ارتباط ساترا با نماینده رسانه

۴-۲-        ایجاد سامانه شاهد و تحویل دسترسی ساترا به آن سامانه

۴-۳-        ایجاد سامانه پاسخگویی

۴-۴-        ایجاد سامانه گزارش‌دهی تخلفات و تحویل دسترسی ساترا به آن سامانه

۴-۵-        ایجاد امکان گزارشده نسبت به نظرات کاربران حین برگزاری مسابقه.

 

بخش سوم ـ شرایط عمومی مسابقات برخط

ماده ۵-    سازوکار مسابقات برخط نباید مصداق «ترویج فرهنگ کسب ثروت بدون کار و تلاش» باشد و «مفید بودن عرفی شرکت در مسابقه» باید توسط کارگروه احراز شود.

ماده ۶-    شرایط و قواعد شرعی و عرفی باید در شیوه برگزاری، تعیین نوع جوایز و پرداخت‌ها رعایت و توسط کارگروه تایید شود.

ماده ۷-    شرایط عضویت و شرکت در مسابقات برای تمامی کاربران در شرایط مشابه باید یکسان باشد.

ماده ۸-    امکان حذف حساب کاربری مشترکان در هر زمان باید فراهم باشد.

ماده ۹-    رسانه متعهد به حفظ محرمانگی اطلاعات و رعایت حریم خصوصی مشترکان خود است.

تبصره- در صورتی که استفاده آماری از اطلاعات مشترکان در جهت مصالح عمومی یا استفاده موردی از اطلاعات یک مشترک در جهت بهبود خدمات‌دهی به وی لازم باشد، باید از سازوکارهای «بی‌نام‌سازی» برای حفظ محرمانگی اطلاعات استفاده شود.

ماده ۱۰-  حامی مالی مسابقات باید مشخص و اطلاعات مکفی آن در دسترس عموم باشد.

ماده ۱۱-  در مواردی‌که بخشی از مسابقه از جمله نظرسنجی، رأی‌گیری، ثبت‌نام و امثال آن بر روی پلتفرم‌های دیگر انجام ‌شود باید پیش از ثبت نام این موضوع به مشترکان اطلاع رسانی و در قسمت «شرایط استفاده» ذکر شود.

 

بخش چهارم ـ طراحی و مدیریت سوالات

ماده ۱۲-  رسانه مجاز، در طراحی و مدیریت سوالات ملزم به رعایت موارد ذیل است:

۱۲-۱-     طراحی هرگونه سوال که پاسخ به آنها صرفاً بر اساس «شانس» باشد، ممنوع است.

۱۲-۲-     مسابقاتی که موضوع آنها «پیش‌بینی» است، باید هرگونه پیش‌بینی براساس معلومات و تجربه برای مشترکان مهیا باشد.

۱۲-۳-     تدابیر لازم در راستای جلوگیری از هرگونه تقلب توسط غیر مانند تغییر پاسخ، رأی و نظر دریافتی از مشترکان، پیش‌بینی شود.

۱۲-۴-     سازوکار پیشگیرانه برای جلوگیری از افشا و امکان فروش سوالات توسط عوامل برنامه و یا رخنه نرم‌افزاری برنامه فراهم شود.

 

بخش پنجم ـ شرایط اختصاصی فعالیت‌های مالی و جوایز مسابقات برخط

ماده ۱۳-  رسانه‌ متقاضی ارائه مسابقات برخط با امکان تراکنش مالی، ضمن رعایت مواد ذکر شده ملزم به رعایت ضوابط ذیل است:

۱۳-۱-     اطلاعات کافی از تعرفه مسابقه، پرداخت درون برنامه، نصب برنامه دیگر، موضوع مسابقه و نحوه حذف حساب کاربری مشترک، باید هنگام ثبت نام و اخذ تأییدیه از کاربران ارائه شود.

۱۳-۲-     رسانه باید دارای نماد اعتماد الکترونیک باشد و قوانین و مقررات مربوط به پرداخت از طریق درگاه اینترنتی را رعایت کند.

۱۳-۳- امکان نظارت و دسترسی مشترکان بر تمام «تعاملات مالی یا خدمات» اعم از پرداخت‌های قبلی، سرویس‌های فعال، جوایز و پاداش‌هایی که طلب دارند، امتیازات کسب ‌شده‌ای که می‌تواند منجر به منفعت مالی برای آنان شود، قرعه‌کشی‌های پیش‌رو که در آن حضور دارند، نتایج قرعه‌کشی‌های قبلی و نظایر آن، باید مهیا شود.

۱۳-۴-     رسانه می‌تواند بابت هزینه‌های اجرای مسابقه (نظیر هزینه‌های تولید محتوا، توسعه نرم‌افزار، مرکز داده، دستمزد مجری و حتی سود معقول) از مشترکان مبالغی را دریافت کند مشروط برآنکه دریافت مبلغ از بازندگان و برندگان در شرایط مشابه یکسان باشد.

۱۳-۵-     درآمدزایی از محل «فروش سوال»، به هر شکلی ممنوع است.

۱۳-۶-     درآمدزایی از محل «فروش سوال»، درصورتی که در ابتدای انجام مسابقه به معنی «اجازه شرکت در مسابقه» برای همه شرکت‌کنندگان یکسان باشد ممنوع نیست.

۱۳-۷-     فروش هرگونه دارایی نرم‌افزاری (یعنی اعطای این نوع دارایی‌ها به مشترکان در مقابل دریافت مبلغی از آنان) برای جبران باخت یک مشترک، ممنوع است.

۱۳-۸-     چنانچه در مقابل دریافت مبلغی از مشترکان یا استفاده آنان از دارایی‌های نرم‌افزاری موضوع‌ بند قبل، اجازه استفاده از سایر خدمات خارج از موضوع مسابقه (نظیر خدمات آموزشی یا تفریحی) به مشترک داده شود و این امکان برای همه مشترکان یکسان باشد، بلااشکال خواهد بود.

۱۳-۹-     دریافت وجه بابت ارتقای امتیاز بازنده و یا بازگشت مجدد وی به همان مرحله ممنوع است.

۱۳-۱۰-   بازگشت بازنده به مسابقه که مبتنی بر هزینه مالی وی نباشد (مثلاً در برابر پاسخگویی به یک سوال جدید یا حتی به‌طور تصادفی) در صورتی که این امکان برای همه کاربران با شرایط یکسان فراهم باشد، بلامانع است.

۱۳-۱۱-   بهای جوایز مسابقه باید پیش از مسابقه مشخص باشد.

۱۳-۱۲-   محل تأمین جوایز باید غیر از وجه دریافتی مسابقات و یا حق ورودی مشترکان و یا سایر وجوهی باشد که توسط ایشان پرداخت می‌شود.

۱۳-۱۳-   میزان جوایز و سطح مسابقات باید از تناسب برخوردار باشد و میزان جوایز نباید مروج فرهنگ درآمد بدون زحمت باشد.

ماده ۱۴-  نمایش  تبلیغات در رسانه‌هایی که از مشترک هزینه دریافت می‌کنند، باید منوط به اخذ رضایت پیش از عضویت کاربران در قسمت «شرایط استفاده» باشد.

ماده ۱۵-  ضررهای احتمالی ناشی از قصور برگزارکننده باید حداکثر طی ۴۸ ساعت از طرف رسانه مجاز به‌ حساب مشترکان برگردانده شود و در این مدت به آنها اطلاع‌رسانی شود و قابلیت پیگیری برای مشترکان پیش‌بینی شود.

 

بخش ششم ـ مسئولیت‌ها

ماده ۱۶-  مسئولیت کنترل و اعمال قوانین جاری کشور و مقررات ساترا برعهده مدیر رسانه بوده و در صورت تخلف مشترکان، رسانه مجاز حسب مورد موظف به تذکر و اخطار، حذف محتوا، محدودکردن استفاده از خدمات و یا مسدودسازی حساب کاربری مشترک است.

ماده ۱۷-  هرگونه مسئولیت محتوایی، فنی و اجرایی مسابقات و رعایت مصادیق و ضوابط این مقررات برعهده رسانه است.

ماده ۱۸-  مسئولیت رصد و پایش نظرات کاربران و مخاطبان بر عهده رسانه است.

ماده ۱۹-  مسئولیت رعایت حقوق مادی و معنوی برگزاری مسابقات برخط بر عهده رسانه مجاز است.

ماده ۲۰-  اگر رسانه ارائه‌کننده مسابقات برخط، نیازمند دریافت گواهی یا تأییدیه پیشین از سایر مراجع صلاحیت‌دار باشد، ازجمله مجوزهای مربوط به تبلیغات کالا و خدمات و یا اطلاع‌رسانی درباره رویدادها و گردهمایی‌ها، مسئولیت آن به عهده رسانه است.

 

بخش هفتم- کارگروه

ماده ۲۱-  «کارگروه مسابقات برخط» با عضویت اعضای مقرر در ماده (۲۳) این دستورالعمل، برای اتخاذ تصمیم‌های ذیل در «ساترا» تشکیل می‌شود:

الف- بررسی و تصویب کاربرگ‌های متقاضی و تعیین الزامات آن

ب- رسیدگی به تخلفات رسانه‌های موضوع این دستورالعمل و اتخاذ تصمیم در مورد اخطار شفاهی، کتبی، تعلیق یا لغو مجوز و یا سایر تصمیم‌ها وفق ضوابط ساترا

ج- رسیدگی به اعتراضات مشترکان و کاربران نسبت به عدم رسیدگی به شکایات توسط رسانه مجاز درموعد مقرر

و- تایید شرایط و قواعد شرعی و عرفی در شیوه برگزاری، تعیین و نوع جوایز و پرداخت‌ها

ﻫ- تایید شرایط و قواعد مصداق «عدم ترویج فرهنگ کسب ثروت بدون کار و تلاش» و «مفید بودن شرکت در مسابقه».

تبصره- تصمیم کارگروه قطعی است اما این امر مانع اعتراض متقاضی در ساترا نمی‌شود.

ماده ۲۲-  اعضای «کارگروه» عبارت‌اند از:

الف- معاون تدوین مقررات و امور حقوقی «ساترا» یا نماینده تام الاختیار وی (رئیس کارگروه)

ب- سه نفر از صاحب‌نظران حوزه مربوطه به انتخاب رئیس کارگروه

ج- یکی از صاحب‌نظران خبره و متخصص امور فقهی به انتخاب رئیس کارگروه

تبصره۱- رئیس کارگروه مکلف است یکی از اعضای بند «ب» را از صاحب‌نظران امور اقتصادی و مسلط به بازار انتخاب کند.

تبصره۲- رئیس کارگروه در صورت صلاحدید می‌تواند در هر جلسه دو نفر از صاحب‌نظران مربوطه را برای شرکت در جلسه دعوت کند.

تبصره۳- مدت عضویت اعضای مذکور در بندهای «ب» و «ج» یک سال و تجدید انتخاب آنان برای دوره‏‌های بعدی بلامانع است.

 

بخش هشتم ـ سایر موارد

ماده ۲۳-  ارائه‌دهندگان مسابقات بر خط برای پخش در تلویزیون، علاوه بر دستورالعمل حاضر ملزم به رعایت الزامات قراداد با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دریافت تاییدیه‌های مربوطه از آن سازمان خواهند بود.

ماده ۲۴-  کاربرگ رسانه متقاضی ارائه مسابقات برخط توسط کارگروه مسابقات برخط ساترا، بررسی و الزامات مختص آن به رسانه ابلاغ خواهد شد.

ماده ۲۵-  ساترا با متخلف از این مقررات طبق موازین خود، اختیارات و نظر کارگروه برخورد می‌کند.

ماده ۲۶-  ساترا مرجع تفسیر این مقررات است و بر حسن اجرای  آن نظارت می‌کند.

این دستورالعمل در ۲۶ ماده در تاریخ ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ شمسی به منظور اجرا ابلاغ شد.

 

مراحل اخذ مجوز برگزاری مسابقات برخط در رسانه‌ها صوت و تصویر:

۱- مراجعه به آدرس http://license.satra.ir/login و ثبت‌نام

۲- دانلود و تکمیل کاربرگ مسابقات برخط دارای مجری یا کاربرگ مسابقات دارای تراکنش مالی و ارسال کاربرگ تکمیل‌شده به آدرس ایمیل A_molaei@irib.ir

استفتائات و قوانین مرتبط با دستورالعمل مسابقات برخط در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر