سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر اولین دوره آموزشی مدیریت رسانه را برگزار می کند

رییس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر مطرح کرد: سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر اولین دوره آموزشی مدیریت رسانه را برگزار می کند

درنشستی با حضور معاون پژوهش برنامه ریزی ونظارت سازمان، مدیر سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و جمعی از استادان دانشگاه و مدیران سازمان ضرورت و اهداف برگزاری دوره آموزشی مدیریت رسانه در فضای مجازی در دانشگاه صداوسیما تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ،حسین رضی معاون پژوهش برنامه ریزی ونظارت سازمان صدا و سیما در این نشست با اشاره به راه اندازی اولین شبکه اینترنتی صداوسیما در دهه هفتاد گفت: از دهه هفتاد که رسانه ملی اولین تجربه حضور اینترنت را با راه اندازی شبکه جهان بین سپری کرد تاکنون، صداوسیما تحولات گسترده و پیچیده ای را پشت سرگذاشته است.

وی افزود: این تحولات اکنون بر محور یکپارچگی و همگرایی شکل تازه ای به خود گرفته است. و نیاز به کسب دانش مدیریت در حوزه های رسانه برای مدیران سازمان ضروری است.

رضی با تاکید بر اهمیت هدف گذاری در این مسیرتصریح کرد:در موفقیت یک رسانه معیارهای مختلفی ترسیم می شود. گاهی ملاک موفقیت مالی و اقتصادی است اما رسانه ملی بدون اینکه اهداف درآمدزایی داشته باشد ملاک دیگری را برای خود ترسیم کرده که در حوزه جذب مخاطب معنی پیدا می کند.

معاون پژوهش برنامه ریزی ونظارت سازمان با اشاره به تلاش سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر برای نظم بخشی به فضای مجازی و شفاف سازی در این حوزه افزود: این سازمان با شفاف سازی و نظم بخشی به محتوایی که قرار است در دسترس مخاطبان قرار بگیرد بر اساس قواعدی کار می کند تا همه از محتواهای سالم بهره ببرند.

وی در پایان گفت: شناخت شرایط و وضعیت موجود در بحث موفقیت یک رسانه فراگیراهمیت فراوانی دارد و در این میان دو عنصر پژوهش مستمر و تولید داده ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

در فضای مجازی فقط مصرف کننده هستیم

در ادامه لطف الله سیاهکلی رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر گفت: اداره کردن رسانه یعنی ورود به حوزه عمومی که ممکن است مسائل اجتماعی، اقتصادی وحتی سیاسی در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: حوزه عمومی در دنیا اهمیت زیادی دارد و به شکل جدی برای آن برنامه دارند. کشور‌های اروپایی رسانه خصوصی دارند و با مقررات آن آشنا هستند، آنها دوره آموزشی می‌گذارند و بیش از ۵۰ سال سابقه کار در این زمینه را دارند این در حالی است که در ایران رسانه ملی است و ما تجربه رسانه صوتی و تصویری خصوصی نداریم و اکنون باید برای حضور رسانه صوتی و تصویری فراگیر تمرین کنیم.

سیاهکلی تصریح کرد: باید بپذیریم در عرصه فضای مجازی رقبای خارجی جدی ای مانند یوتیوب، فیسبوک و نت فلیکس داریم که این‌روزها مانند اژد‌های چند سر کاربران ما را می‌بلعند. برای اینکه دچار بحران نشویم باید با آن‌ها مقابله کنیم و حداقل بخشی از وظایف آن‌ها را به عهده بگیریم و نیاز مخاطبان را پاسخ بدهیم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر با اشاره به اهمیت تکمیل چرخه رسانه‌ای کشور گفت: در سپهر فضای مجازی جمهوری اسلامی صد‌ها و هزاران فعال حضور دارند. ما باید آرام آرام به سمت تخصصی شدن رسانه برویم و رسانه‌های موضوع محور را براساس نیاز مخاطب ایجاد کنیم.

سیاهکلی عنوان کرد: در دنیا نهاد‌هایی برای حوزه محتوا هستند که مهترین آن بنیاد دیدبان اینترنت IWF) ) در انگلیس است که به صورت تخصصی محتواهای اینترنت را ارزیابی و پشتیبانی می‌کنند. تعیین رده سنی و ارائه محتوای سالم برای خانواده ها یکی از این موارد است که از سوی این نهاد فراهم می‌شود و مخاطب با خیال راحت از آن استفاده می‌کند؛ اما در کشور ما این موضوع تازگی دارد و می‌توانیم به کمک شما این امکان را فراهم کنیم. باید با همکاری یکدیگر محتوایی تولید کنیم که آثار منفی نداشته و مسائل شرعی را رعایت کرده باشد.

وی افزود: متاسفانه اگر ما در کشور محتوا را اصلاح کنیم، با دید منفی به آن نگاه می‌کنند، در صورتی که در فضای مجازی محتوا ترکیبی از صحیح و ناصحیح، مخرب و مفید است و مصرف کننده زمان ندارد که برای خانواده فیلترینگ تعریف کند و ما باید این خدمات را احیا کنیم و سازمان تنظیم و مقررات در این زمینه کمک می‌کند تا این موضوع به خوبی پیش برود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر با اشاره به محتوای مصرفی در ایران افزود: متاسفانه۹۰ درصد محتوایی که ایرانیان مصرف می‌کنند، دانلود و ده درصد آپلود است که تقریبا همه آن غیر بومی است و ما این محتوا را از کشور‌های دیگر بر می‌داریم و محتوای ما به جایی نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: ما به راحتی از محتوای کشور‌های دیگر استفاده می‌کنیم. این قابل تأمل و تاسف است؛ چرا که همچنان مصرف کننده محتوای دیگر کشور‌ها هستیم. در حالی که باید به سمتی برویم که کشور‌های دیگر از محتوای ما استفاده کنند.

سیاهکلی گفت: در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان فرمودند که رسانه‌های ما حداقل باید ۲۰۰ میلیون کاربر داشته باشند. این رقم با توجه به آمار جمعیت کشور، یعنی باید نگاه ما به جذب کاربران از خارج از کشور باشد که در صورت تولید محتوای سالم حتما مخاطبان بی شماری خواهیم داشت.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر با اشاره به راه اندازی اولین دوره آموزشی مدیریت رسانه بیان کرد: بنابر وظیفه‌ای که داشتیم، اولین دوره آموزشی مدیریت رسانه را برگزار می‌کنیم و امیدواریم پس از این دوره نقاط ضعف و قوت و ارزیابی اساتید را بسنجیم.

وی افزود: سیستم ما کاملا تعاملی است و فعالیت در این دوره آموزشی دوسویه است . انتظار داریم در پایان اولین دوره نیازمندی‌ها و کاستی هایمان را به ما بگویید، امیدوارم در یک دوره ۳ تا۵ ساله محتوای کشور را به جایی برسانیم که پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

در این مراسم مرتضی قاسم زاده مدیر آموزش سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در درباره ویژگی‌های دوره آموزشی مدیریت رسانه، گفت: تحولات سریع و پیچیدگی‌های محیط رسانه‌ای عرصه جدیدی را در مدیریت رسانه‌ای ایجاد کرده که در آن کسب دانش مدیریت در حوزه‌های رسانه، کسب و کار و خدمات برای تمامی فعالان این حوزه به ویژه مدیران رسانه امری ضروری تلقی می‌شود.

وی افزود: ویژگی‌های دوره آموزشی مدیریت رسانه تأکید بر رسانه‌های حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، الگوبرداری از اقدامات و تجربیات آموزشی در سطح ملی و بین‌المللی، توجه به ملاحظات بومی و هنجاری، انطباق و پیوستگی سرفصل‌های آموزشی با حوزه فعالیت فعالان حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، توجه به نیاز‌های عمومی و تخصصی مدیران رسانه، توجه به اهداف و سیاست‌های کلی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است.

قاسم زاده در خصوص ضروری بودن آموزش مدیریت رسانه، تصریح کرد: یادگیری اصول بکارگیری تئوری‌های مدیریتی در حوزه‌های مدیریت کسب و کار، مدیریت تولید و توزیع پیام و اقتصاد رسانه، همچنین کسب سهم عمیق از مسئولیت‌های اجتماعی و روابط متقابل میان حاکمیت، رسانه و جامعه از مهمترین دلایل راه اندازی کلاس های مدیریت رسانه است. در ضمن آموزش مدیریت رسانه به افزایش دانش حقوقی در زمینه انتشار محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر و همچنین حقوق مالکیت فکری کمک می‌کند.

وی در خصوص اهداف اولین دوره آموزش مدیریت رسانه بیان کرد: آشنایی مدیران رسانه با مقررات، دستورالعمل‌ها و ضوابط محتوایی حوزه صوت و تصویر، افزایش اثربخشی و کارایی در ارائه محتوا و خدمات صوت و تصویر، ایجاد تعادل درست بین نظام هنجاری رسانه‌ای و ارتقای سطح دانش و مهارت مدیران رسانه‌های مجازی در کشور و تکمیل آگاهی‌های علمی و تجربی آنان با تجربه‌های علمی بخشی از اهداف اولین دوره آموزش مدیریت رسانه است.

قاسم‌زاده در خصوص جزئیات این دوره آموزشی عنوان کرد: اولین دوره آموزشی مدیریت رسانه به صورت کارگاهی برگزار و حدود ۸۸ ساعت آموزش داده می‌شود. حدود ۱۵ تا ۲۵ نفر در این آموزش شرکت می‌کنند و ۱۱ عنوان درسی برای شرکت کنندگان در این آزمون در نظر گرفته‌ایم.

لازم به ذکر است که اولین دوره آموزشی مدیریت رسانه از ۲۶ مهر ماه در دانشگاه صداوسیما برگزار به مدت ۱۱ هفته برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *