دستورالعمل نحوه انتشار مراسم‌ مذهبی در رسانه‌ها

مقدمه توجیهی

به منظور مشارکت هرچه بهتر در مراسم مذهبی و در راستای تحکیم روابط ایمانی و تعمیق احساسات پاک و برین مخاطبان و با هدف بهره­‌برداری از ظرفیت معنوی هیئت‌­ها، که در بستر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فراهم می­شود، دستورالعمل «نحوه انتشار مراسم‌ مذهبی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» تنظیم شده که بیانگر فرآیند اخذ مجوز و تعامل رسانه­‌ها با هیئات با حفظ کرامت و حرمت آن مراسم و به قصد رساندن اهداف بزرگان دین و جلوگیری از سوء­استفاده‌های نارواست که به شرح ذیل ابلاغ می‌گردد.

بخش اول ـ تعاریف

ماده ۱ ـ در این دستورالعمل، واژه‌ها و عبارات در معانی مشروح زیر به کار می‌رود:

۱ـ۱ـ ساترا: سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر

۱ـ۲ـ رسانه: مجموعه متشکل از سامانه­­‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاریِ «انتشار» صوت و تصویر و شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی دست اندرکارِ «انتشار» که تحت نام یا حسب مورد نشان مشخصی «صوت و تصویر فراگیر» در فضای مجازی «انتشار» دهد.

۱ـ۳ـ متقاضی: رسانه درخواست‌­کننده انتشار صوت و تصویر فراگیر مراسم مذهبی، همزمان با برگزاری آن یا در صورت تأخیر، پیش از اتمام آن مراسم

۴ـ۱ـ کاربر: شخص حقیقی یا حقوقی که صوت و تصویر مراسم مذهبی را همزمان با برگزاری آن مراسم یا در صورت تأخیر، پیش از اتمام آن از طریق حساب کاربری در رسانه منتشر می­کند.

۵ـ۱ـ حساب کاربری: شناسه‌ای که کاربر با ایجاد آن نسبت به انتشار مراسم خود در رسانه اقدام می‌کند.

۶ـ۱ـ مراسم مذهبی: گرد­همایی به منظور گرامیداشت شعائر و برگزاری مناسک دینی

۷ـ۱ـ سامانه شاهد: سامانه‌ای که توسط رسانه ایجاد می‌شود و محتوای انتشاریافته به همراه کلیه داده‌های‌ همراه از قبیل گفتگو، تعداد کاربران، تعداد بازدید‌ها، ساعت و تاریخ انتشار در آن ذخیره خواهد شد.

۸ـ۱ـ خط ارتباطی ویژه: مسیر ارتباطی بین ساترا و رسانه است که برای مواقع اضطراری و انتقال فوری دستورالعمل‌ها به رسانه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بخش دوم ـ شرایط تقاضای مجوز

ماده ۲ ـ متقاضی باید درخواست خود را مبنی بر اخذ مجوز انتشار مراسم­‌ مذهبی، در سامانه صدور مجوز ثبت کند یا به ساترا تحویل دهد.

ماده ۳ ـ متقاضی با رعایت شروط ذیل می‌تواند درخواست خود را به ساترا ارائه دهد.

۳ـ۱ـ ایجاد خط ارتباطی ویژه و معرفی نماینده برای ارتباط با ساترا

۳ـ۲ـ ایجاد سامانه تأخیر زمانی پخش زنده به مدت حداقل ۳۰ ثانیه

۳ـ۳ـ ایجاد سازوکار تشخیص در لحظه تخلفات محتوا و قطع فوری آن بنا به تشخیص مدیر رسانه یا اعلام ساترا

۳ـ۴ـ ایجاد سازوکار ثبت شکایات و گزارش‌دهی تخلفات مرتبط از سوی مخاطبان

۳ـ۵ـ ایجاد سازوکارهای فنی برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به امکان پخش زنده، صیانت و حفاظت از سیگنال

۳ـ۶ـ ایجاد سامانه شاهد و تحویل دسترسی سامانه به ساترا در صورت درخواست ساترا

تبصره ـ مدت زمان ذخیره‌سازی محتوای موضوع این بند حداقل سه ماه شمسی از زمان انتشار برای اولین‌بار است.

بخش سوم ـ شرایط عمومی

ماده ۴ ـ رسانه ملزم به رعایت شرایط ذیل است:

۴ـ۱ـ رسانه ملزم به رعایت ضوابط و الزامات محتوایی اعلامی سازمان تبلیغات اسلامی است.

۴ـ۲ـ رسانه کاربرمحور پیش از اعطای دسترسی به کاربر، موظف است اطلاعات مراسم شامل نام هیئت، مداح و سخنران، تاریخ و مکان برگزاری مراسم را دریافت کند.

۴ـ۳ـ رسانه موظف است مراسم تحت پوشش خود و لیست حساب‌های کاربری خود را با سازوکاری که ساترا اعلام می‌کند در اختیار ساترا قرار دهد.

۴ـ۴ـ رسانه موظف است پیش از مراسم مذهبی حین تأخیر زمانی در صورت احراز تخلفات فاحش از جمله سخنان تفرقه‌آمیز و موارد حاد محتوایی نسبت به توقف و جلوگیری از پخش اقدام کند.

۴ـ۵ـ در صورت احراز تخلف حساب کاربری، رسانه حسب مورد موظف به تذکر، اخطار، حذف محتوا، ایجاد محدودیت امکان استفاده از خدمات یا مسدودسازی حساب کاربری است.

۴ـ۶ـ جمع‌آوری نذورات از جانب رسانه ممنوع است و فقط اعلام شماره حساب هیئت‌های دارای مجوز از سازمان تبلیغات برای جمع‌آوری نذورات مجاز است.

بخش چهارم ـ تبلیغات

ماده ۵ ـ هر نوع تبلیغات برای معرفی مراسم مذهبی که اطلاعات نادرست، ناقص یا خلاف واقع را به مخاطب ارائه کند و موجب گمراهی مخاطب یا تحت تأثیر قرار دادن قضاوت یا به اشتباه انداختن او شود، ممنوع است.

ماده ۶ ـ زیرنویس تبلیغات بازرگانی طی انتشار برنامه هیئت ممنوع است.

بخش پنجم ـ سایر موارد

ماده ۷ ـ رسانه موظف به ارائه گزارش‌های مرتبط با انتشار مراسم‌ مذهبی به ساترا خواهد بود.

ماده ۸ ـ رسانه کاربرمحور موظف است این خدمات را به حساب‌های کاربری پرخطر به ‌ویژه حساب‌های کاربری دارای سابقه توهین و تفرقه‌افکنی ارائه ندهد.

ماده ۹ ـ ساترا بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت کرده و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

دستورالعمل فوق، مشتمل بر ۹ ماده، در چهارمین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر روز دوشنبه مورخ هشت دی‌ماه ۱۳۹۹ تصویب شد و از تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۳۹۹ لازم‌الاجرا می‌شود.

برای دریافت فایل دستورالعمل اینجا کلیک کنید.