دستورالعمل تبلیغات انتخاباتی

دستورالعمل «تبلیغات انتخاباتی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر»

 

مقدمه توجیهی

تبلیغات مناسب و صحیح از لازمه­‌های رقابت در انتخابات است و باعث شناخت و انتخاب آگاهانه می­‌شود. رسانه از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغات در عرصه رقابت‌­های انتخاباتی است که اغلب نامزدها از ماه‌ها پیش از بازه انتخابات، فعالیت خود را در پوشش حضور آرام در فضای مجازی و رسانه‌ای آغاز می‌کنند. در راستای جلوگیری از فریب افکار عمومی و انتشار محتوای جعلی، ایجاد شفافیت، امکان انتخاب آزادانه بدون سوءگیری، فضای رقابت انتخاباتی سالم و بهره‌مندی تمامی نامزدهای انتخابات از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برای تبلیغات انتخاباتی، با توجه به اثرگذاری بی‌بدیل این رسانه‌ها در انتخابات و رخدادهای سیاسی و اجتماعی کشور، دستورالعمل «تبلیغات انتخاباتی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

فصل اول ـ تعاریف و قلمرو

ماده ۱ـ در این مقررات، واژگان و عبارات در معانی مشروح زیر به کار می‌رود:

۱- ساترا: «سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» وابسته به «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران»

۲- رسانه: دارنده مجوز فعالیت رسانه صوت و تصویر فراگیر از ساترا

۳- تبلیغات انتخاباتی: مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جهت معرفی و اشاعه شخصیت، ایده، نگرش، انتقادات، پیشنهادها و برنامه‌های نامزد انتخاباتی یا گروه، حزب، جریان و جبهه سیاسی یا مسائل عمومی در جریان انتخابات انجام می‌شود.

۴- کانال رسمی: کانال رسمی نامزد انتخاباتی است که در رسانه دارای تاییدیه تبلیغات انتخاباتی از ساترا ایجاد می­‌شود.

ماده ۲ـ تمامی فعالیت‌های مرتبط با تبلیغات انتخاباتی رسانه‌ها مشمول این دستورالعمل، تصمیم‌ها و ابلاغ‌های ساترا می‌گردد.

ماده ۳ـ کلیه رسانه‌ها در تبلیغات انتخاباتی باید از قوانین و مقررات انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران و مقررات ساترا پیروی کنند.

ماده۴- رسانه­‌های متقاضی ارائه خدمات کانال رسمی و دریافت و انتشار تبلیغات انتخاباتی می­‌بایست در سامانه صدور مجوز برای دریافت تأییدیه ساترا ثبت‌نام کنند.

فصل دوم ـ اصول عمومی

ماده۵- انتشار نظرسنجی راجع به انتخابات، موقوف به درج منابع یا سازمان طراح و تدوین‌کننده، دوره زمانی، اندازه نمونه (جامعه آماری) و حاشیه احتمالی خطا در آنهاست.

تبصره ۱ـ انتشار نتایج میانی نظرسنجی ممنوع است و باید در بازه‌های مشخص‌شده توسط رسانه اعلام شود. یعنی هنگام شرکت کردن کاربر در نظرسنجی نتیجه آن به کاربر اعلام نشود، بلکه در بازه مشخص (حتی روزانه) نتایج با شروط این ماده اعلام شود.

تبصره ۲ـ انتشار نظرسنجی‌ها یک روز قبل از انتخابات ممنوع است.

ماده۶ـ درصورت اعلام نامزد انتخاباتی به رسانه در مورد خلاف واقع بودن موضوع مربوط به خود و عدم احراز نادرست بودن موضوع، رسانه ملزم به درج برچسبی مبنی بر «خلاف واقع بودن این محتوا از طریق اعلام نامزد انتخاباتی» است.

ماده۷- رسانه موظف است به محض شناسایی ربات‌های منتشرکننده محتوای جعلی، آنها را مسدود نماید.

ماده۸ـ فروش یا به اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌­های گردآوری‌شده کاربران توسط رسانه ممنوع است.

ماده۹ـ اعلام نتایج انتخابات پیش از اعلام نتایج آرا از مراجع رسمی، توسط رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ممنوع است.

فصل سوم- رسانه­‌های دارای تاییدیه تبلیغات انتخاباتی

ماده۱۰ـ رسانه ملزم است «نشان تبلیغات انتخاباتی» را در ابتدای محتوای بارگذاری‌شده توسط خود، که حاوی تبلیغات سیاسی و انتخاباتی است و برای محتوا انتشاریافته در کانال رسمی نامزد انتخاباتی به نحوی که ابعاد نشان از ابعاد متن عنوانِ محتوا کوچک‌تر نباشد، درج کند.

تبصره ـ نشان «تبلیغات انتخاباتی» ابلاغ‌شده ساترا برای تمایز محتوای مشمول این مقررات از سایر محتواهای انتشاریافته در رسانه است.

ماده۱۱ـ رسانه علاوه بر اعلام هویت نامزد در ویدئو تبلیغات انتخاباتی، ملزم به درج نام و هویت نامزد ذیل محتوای ویدئویی است.

ماده۱۲ـ رسانه ملزم به ایجاد محتوای سواد رسانه‌ای و انتشار محتوای ارائه‌شده توسط ساترا به منظور آگاه‌سازی کاربران جهت حضور و مشارکت مؤثر و مفید در فعالیت‌های انتخاباتی به نحوی ‌که از تحت تأثیرِ سوء قرار گرفتن کاربران جلوگیری شود، است.

ماده۱۳ـ رسانه­ در صورتی که از ستادهای انتخاباتی تبلیغات انتخاباتی پذیرفته است ملزم به شفافیت و آگاه‌سازی عمومی راجع به سفارش‌‍دهنده و نحوه تبلیغات در رسانه خود است.

ماده۱۴- هرگاه در رسانه مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا یا خلاف واقع نسبت به نامزد مشاهده شود، ذی‌نفع حق دارد پاسخ آن را ظرف مدت ۷۲ ساعت کتباً برای آن رسانه ارسال کند و رسانه موظف است ظرف مدت ۲۴ ساعت پس از وصول پاسخ، در شرایط فنی برابر اصل مطلب منتشرشده، پاسخ را رایگان منتشر کند به شرط آنکه جواب از دو برابر اصل تجاوز نکند.

تبصره۱ـ درصورت اختلاف بین رسانه و نامزد مرجع تشخیص ساترا است.

تبصره۲ـ اقدامات موضوع این ماده نافی اختیارات شاکی در جهت شکایت به مراجع قضایی نیست.

ماده۱۵- چنانچه رسانه بخواهد تبلیغاتی براساس تاریخچه بازدید و علاقه کاربر برای وی نمایش دهد، می­‌بایست در بخش «شرایط استفاده» به آگاهی کاربر برساند و موافقت کاربر را احراز کند.

ماده۱۶- رسانه موظف است محتوای تبلیغات انتخاباتی را حداقل تا سه‌ماه پس از انتخابات ذخیره و نگهداری کند و گزارش عملکرد خود را به ساترا ارائه دهد.

ماده۱۷- رسانه‌ها در انتشار محتوای تبلیغات انتخاباتی ملزم به رعایت بازه تبلیغات رسمی کشور و توقف فعالیت ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی می‌باشند.

فصل چهارم ـ الزامات رسانه­‌های کاربرمحور

ماده۱۸ـ رسانه­‌های کاربر محور می­‌بایست علاوه بر قرار دادن موضوع تخلفات تبلیغات انتخاباتی، اطلاعات نادرست، حریم خصوصی نامزد یا اطرافیان وی، توهین، سخنان نفرت‌پراکن و تفرقه‌انگیز در بخش سامانه گزارش‌دهی تخلفات محتوا، گزارش تخلفات تبلیغات انتخاباتی را که وفق این دستورالعمل در صلاحیت رسانه قرار دارد، با فوریت رسیدگی کرده و در صورت درخواست ساترا نتایج شامل تعداد گزارش­‌ها، نتیجه رسیدگی و اقدام رسانه را به ساترا گزارش کند.

ماده۱۹- رسانه دارای تاییدیه کاربرمحور موظف است در صورت تقاضای رسمی نامزد انتخابات یا نماینده وی، پس از احراز هویت نامزد از طریق لیست رسمی وزارت کشور و معرفی رابط انتشار محتوا از سوی متقاضی، صفحه رسمی به نام نامزد و با درج نشان «صفحه رسمی» ایجاد کند.

تبصره ـ رسانه در بخش شرایط استفاده، ملزم به دریافت تایید رعایت کردن ضوابط مربوط به رسانه و این دستورالعمل توسط ایجادکننده حساب کاربری است.

ماده۲۰ـ رسانه دارای تاییدیه کاربرمحور ملزم به ایجاد شرایط یکسان در پذیرش تبلیغات است و در صورت درخواست نامزد یا نماینده رسمی وی، مجاز به پذیرش تبلیغات یک نامزد و اختصاص تمام سهم تبلیغات به یک نامزد نیست.

ماده۲۱- در صورت احراز تخلف حساب کاربری، رسانه حسب مورد موظف به تذکر، اخطار، حذف محتوا، ایجاد محدودیت امکان استفاده از خدمات یا مسدودسازی حساب کاربری است.

فصل پنجم ـ الزامات محتوایی

ماده۲۲-  محتوای تبلیغات انتخاباتی انتشاریافته در رسانه‌ها با محوریت موضوعات زیر ممنوع است:

۱- انتشار هرگونه سند یا اخبار طبقه‌بندی‌شده در سطح محرمانه به بالا

۲- ارائه موارد خلاف واقع و تحریف‌شده حوادث و وقایع نظام جمهوری اسلامی و تاریخ انقلاب اسلامی ایران یا تطهیر و تحریف دوره پهلوی

۳- القای غیرسالم و بی‌اعتبار بودن فرایندهای تایید صلاحیت نامزدها، انتخابات و فرایندهای تصمیم‌گیری در کشور

۴- تفرقه‌پراکنی بین گروه‌های جامعه با تحریک احساسات مردم و تلاش برای افزایش واکنش‌های تند

۵- ایجاد دلسردی در مردم و تحریک به عدم شرکت در انتخابات به هر نحوی از جمله ایجاد ترس از  ابتلا به کرونا در پی شرکت در انتخابات

۶- تضعیف امید و اعتماد مردم به آینده اسلام و نظام جمهوری اسلامی با وانمود کردن عدم مبارزه با رانت‌خواری و فساد سازمان‌یافته در ایران و تبلیغ توسعه در سایر کشورها با هدف القای یأس و ناامیدی در اقشار مختلف

۷- انتشار هرگونه محتوایی که برخلاف مفاد قوانین و مقررات تبلیغات در انتخابات بوده و به نوعی دخالت در انتخابات یا به ‌نحوی حمایت از سیاست‌های مداخله‌جویانه کشورهای دیگر به طور خاص استکباری باشد.

۸- پیشنهاد خرید و فروش رأی به هر نحو.

ماده ۲۳- ساترا بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت کرده و با متخلفان وفق مقررات ابلاغی خود از طریق کمیته رسیدگی به تخلفات برخورد خواهد کرد.

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در مورد مقررات فوق ارائه نمایید