پیش‌خرید ترافیک

پیش خرید ترافیک 300x176 - پیش‌خرید ترافیک

در حوزه درآمدزایی کسب و کار رسانه‌ها، مدل درآمدی ترافیک (traffic) که شامل درآمد از ترافیک مصرفی محتوای صوت و تصویر است، یکی از مهمترین مدل‌هاست. این مدل طرف قرارداد رسانه‌ها فقط اپراتورهای تلفن همراه و ثابت هستند؛ یعنی اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل از یک سو و شرکت‌های مخابرات و FCPهای اصلی مانند آسیاتک، شاتل، آوابردید، پیشتاز، تم و … از سوی دیگر طرف قرارداد هر یک از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر می‌شوند.

در خصوص مشکلات مختلفی که پیش روی رسانه هاست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت نشدن مبلغ قرارداد ترافیک

برای مثال شرکت مخابرات ایران به سه رسانه ساترا، مبلغ ترافیک پرداختی را از انتهای سال ۹۷ تا شهریور ماه سال ۹۹ به صورت کامل به تاخیر انداخته و چون در عقد قرارداد ترافیک انحصار دارد، رسانه‌ها جز سازش و انتظار نتوانستند اقدامی کنند.

  • عقد نشدن قرارداد ترافیک

برای مثال شرکت ایرانسل با عقد قرارداد ترافیک با یکی از رسانه‌های برتر کشور، شرایط بسیار سختی را برای عقد قرارداد بعدی با رسانه‌ها وضع کرده است که هیچ رسانه‌ای موفق به اخذ مجوز قرارداد ترافیک ایرانسل (تا سه ماه گذشته) نشده بود که در بهترین شرایط دومین رسانه‌های برتر کشور پس از مدت‌ها مذاکره موفق به عقد این قرارداد با ایرانسل شد، در حالی که داشتن این قرارداد برای هر رسانه در صورت موفقیت محتوا و بازار باعث رشد بسیار فوق‌العاده ای خواهد شد و این امضا نشدن قرارداد با رسانه‌های دیگر باعث ایجاد انحصار در درآمدزایی ترافیک شده است.

  • تفاوت در درصد درآمد

شرکت تم به دلیل ارتباط بهتر با مخابرات با دریافت ۷۰۰۰۰ تومان به ازای هر گیگ ۸۵% معدل سقف ماهیانه، بالاترین دریافتی را داشته و رسانه‌ها مبلغ ۶۰۰۰۰ تومان را در قرارداد مخابرات دریافت خواهند کرد که این مورد نقض عدم انحصار است.

  • پرداخت پسینی قرارداد

اغلب پرداخت‌های ترافیکی به صورت پرداخت پسینی است با اینکه امکان پیش‌بینی ترافیک میسر است ولی این کار کمتر صورت می‌گیرد.
شرکت هما مرکز داده توسعه اعتماد مبین با ظرفیت محدود خود به جز پیشنهاد میزبانی و … پرداخت پسین قرارداد ترافیکی (پیش‌خرید ترافیک) را ارائه داده که برای رسانه‌هایی که در موارد ذکرشده در حوزه مدل درآمدی bvod با مشکل مواجه شده‌اند بسیار جذاب است .