باشگاه سواد رسانه‌ای

سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود.
افراد، با سواد رسانه‌ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد. آن‌ها همچنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند.

اما چرا باید سواد رسانه‌ای خود را ارتقا دهیم؟

* پیام‌های رسانه‌ای را به درستی درک کنیم.
* القائات رسانه‌ها را تشخیص دهیم.
* محتوای کذب رسانه‌ای را بشناسیم و تشخیص دهیم.
* وجه مخفی محتوای ارائه‌شده را پیدا کنیم.
* توانایی خلق محتوای سالم را داشته باشیم.
* محتوای رده‌های سنی را تشخیص بدهیم.
* قدرت تشخیص تفکیک محتواهای سیاسی از سیاستی را داشته باشیم.

بر این اساس آموزش سواد رسانه‌ای به رشد تفکر انتقادی و مشارکت فعال در فرهنگ رسانه‌ای کمک می‌کند. هدف آن، دادن آزادی بیشتر به افراد برای دسترسی، ارزیابی، تشخیص و تحلیل است که در نهایت به ایجاد رسانه منتج می‌شود.

باشگاه سواد رسانه‌ای ساترا نیز در همین راستا و با هدف گسترش سواد رسانه‌ای و ارتقای سطح دانش و مهارت افراد جامعه در تعامل با رسانه‌هاى صوت و تصویر فراگیر شکل گرفته است.

این مجموعه در نظر دارد با تولیدات رسانه‌ای، برگزاری دوره‌های آموزشی و جشنواره‌ها و همچنین با بهره‌گیری از تجربه پژوهشگران و صاحب‌نظران این حوزه، این مهم را در سطح کشور گسترش دهد.